Setmanari Sóller

134
anys

Avui va de panses

Per a l'article d'aquesta setmana usarem una de les qüestions que arriben a n'aquesta secció: Sílvia demana: "Bon dia, tinc una pregunta pràctica: què s'ha de menjar en període d'exàmens? Hi ha alguna recepta màgica per afavorir la memòria? La meva àvia sempre em deia que s'havien de menjar cues de pansa... Té sentit això? Bé, si tens un moment i hi pots pensar...!"

Clar que són bones per a la memòria, a més tenen moltes vitamines i són font excel·lent de potassi, calci, ferro i de provitamina A (beta-carotè) i niacina o B3. La vitamina C, en major quantitat en la fruita fresca es perd durant el dessecat. Constitueixen una font per excel·lència de fibra soluble i insoluble, la qual cosa li confereix propietats saludables per millorar el trànsit intestinal (ens ajuda a eliminar toxines).

Les panses, com el seu nom indica, és raïm sec i/o deshidratat, que simplement es deixa a assecar fins que es queda un fruit dolç i de color fosc. Aquest tipus de fruit molta gent l'associa amb els fruits secs, encara que en essència no deixen de ser una fruita i conservar part de les qualitat organolèptiques que ens dona el raïm. Les panses són abans que res una gran font d'energia, ja que contenen altes dosis d'hidrats de carboni. Per aquest motiu és molt recomanable el seu consum en esportistes i persones que mantenen una important activitat física. En estar seques el concentrat nutricional és major, ja que el raïm ha perdut l'aigua i s'han quedat els sucres que són els causants del característic gust de les panses i el seu alt contingut energètic. El potassi és necessari per a la transmissió i generació de l'impuls nerviós, per a l'activitat muscular. Aquest potassi és necessari per mantenir un perfecte funcionament de l'organisme, ja que ens ajuda a eliminar líquids del cos, (intervé en l'equilibri d'aigua dins i fora de la cèl·lula) per això es diu que és un bon diürètic. També ens ajuda a mantenir els nostres tendons i articulacions a ratlla, ja que evita l'aparició de rampes.

El beta-carotè es transforma en vitamina A en el nostre organisme conforme aquest ho necessita. Aquesta vitamina és essencial per a la visió, el bon estat de la pell, el cabell, les mucoses, els ossos i per al bon funcionament del sistema immunològic, a més de tenir propietats antioxidants.

El magnesi es relaciona amb el funcionament d'intestí, nervis i músculs, forma part d'ossos i dents, millora la immunitat i posseeix un suau efecte laxant. La vitamina B3 o niacina intervé en diferents fases del metabolisme i aprofitament dels hidrats de carboni, àcids grassos i aminoàcids entre d'altres substàncies.

També les panses són una bona ajuda per millorar la circulació sanguínia i evitar la formació de coàguls que ens poden causar algun que altre contratemps. Les passes, com el raïm, són una bona font d'antioxidants. Això es deu a l'alt contingut de bioflavonoides que ens trobarem en elles, i que serveixen de protecció cel·lular. Aquestes substàncies fan que les passes siguin una bona prevenció per a determinades malalties com el càncer... Les panses dins la cuina.

Les panses, malgrat esser un producte que en primera instància pot parèixer poc rellevant dins la cuina, és sens dubte la base aromàtica i de condiment de moltes elaboracions de cuina mallorquina: que seria dels cocarrois sense panses, i dels calamars farcits i del peix a la mallorquina...i tantes i tantes elaboracions clàssiques.

Per a la seva utilització sols tenir present que s'ha de llevar el pecíol que solen presentar i resulta dur, i segons quina elaboració sigui convé hidratar-les abans per a aconseguir un fruit més tou i a l'hora més aromàtic ja que durant el procés d'hidratació absorbiran el líquid usat ( vi blanc, herbes, licors etc) . Les hem de conservar en un lloc sec i allunyat de la llum solar , a més sempre han d'estar tapades ja que si no absorbeixen els sabor i olor dels productes del seu entorn més proper a més de poder posar-se ràncies.

Greixonera de carxofes.

Ingredients: 1 quilogram de carxofes, 200 grams de bolets, 4 cebes tendres, ½ tassó de vi, 25 grams de panses i 25 grams de pinyons , un poc de julivert picat, canyella, sal, oli d'oliva i brou de carn.

Elaboració: Netejarem i tallarem les carxofes a quarts i les regarem amb llimona per a que no es posin negres. Dins una greixonera amb oli sofregirem la ceba picada i en esser ben tendre hi afegirem els bolets, el julivert , les panses, els pinyons i les carxofes. Ho anirem ofegant tot a foc lent. Comprovarem la duresa de les carxofes i a mitja cocció els hi afegirem el vi i ho cobrirem amb un poc de brou. Ho deixaren coure 10 minuts. Rectificarem del sal i aromatitzarem amb un poc de canyella.

Podem acompanyar aquest cuinat amb unes patates bullides amb un poc de safrà.

Bona setmana i fins d'aqui a 7 dies.

Notícies relacionades

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris