Setmanari d'informació local - 138 anys

Informes del Govern alerten que l'ampliació de l’aeroport de Palma augmentaria significativament les emissions de gasos d’efecte hivernacle

37183

Els dos informes que ha elaborat la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic pel que fa al projecte d’ampliació de l’aeroport de Palma han estat crítics ja que han trobat impactes importants. Aquests informes han estat sollicitats per ENAIRE i són preceptius però no vinculants.

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera ha emès el primer informe, que conclou que l’ampliació de Son Sant Joan suposaria un increment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Concretament, un increment del 15% de CO2, un 17% d’òxids de nitrogen, un 19% d’hidrocarburs, un 20% de monòxid de carboni (altament nociu) i un 19% de sofre. Aquests tres darrers valors són els que més preocupen en l’àmbit de la salut de les persones. A més, l’informe recull que hi ha risc de superació dels límits permesos d’emissió de diòxid de nitrogen.

D’altra banda, els tècnics de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic no es mostren d’acord amb les mesures que el projecte d’ampliació d’AENA recull a l’hora de calcular la petjada de carboni indirecte. És a dir, no recull l’impacte que suposen els passatgers més enllà de l’aeroport pel que fa a consum energètic, d’aigua, etc.

Així mateix, l’informe destaca que el projecte interfereix en el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire de Palma i posa èmfasi en el fet que, tot i que el projecte és estratègic per a l’illa i per a la Comunitat, no té en compte els plans estratègics ni de l’illa ni de la Comunitat, com ara la Llei de canvi climàtic o el Pla Director Sectorial de Residus, entre d’altres, i contravé l’Acord de París.

El segon informe que ha elaborat la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic fa referència al consum energètic i a l’eficiència del projecte i, d’una banda, estima un increment de la potència de 12 MW, però no descarta que aquesta pujada pugui arribar fins als 51 MW, ja que ENAIRE no ofereix dades en aquest sentit.

També preveu un increment de consum d’energia de 14,6 milions de kWh l’any, equivalent al consum de 4.300 habitatges. A més, l’augment de consum de combustible relacionat amb l’augment del tràfic aeri, suposaria un increment del consum total d’energia de l’illa de Mallorca del 7%.

Els tècnics també destaquen la falta de concreció sobre les mesures d’eficiència energètica i la implantació d’energies renovables. A més, en el Codi tècnic d’edificacions no justifiquen que es compleixi amb el criteri de limitació del consum energètic.

D'altra banda, els informes recullen un seguit de punts que no compleixen la Llei de canvi climàtic, com ara el percentatge de cobertes fotovoltaiques a la zona de pàrquing, com tampoc no indiquen si les noves instal·lacions tèrmiques seran de fonts renovables i tampoc no compleixen que les infraestructures de punts de recàrrega es puguin ampliar d’una per cada cinc places.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.