Setmanari d'informació local - 138 anys

La Plataforma contra els megacreuers demana una moratòria en la contractació de creuers i megacreuers

33241

Aquest dilluns la Plataforma contra els megacreuers ha presentat una proposta de moratòria per aturar la contractació de creuers i megacreuers al port de Palma. La presentació de la moratòria té lloc en un dia de gran afluència de megacreuers a Palma: un total de 4, entre ells un dels més grans del món, l'Oasis of The Seas, amb capacitat entre tots per a desembarcar a la ciutat més de 17.000 creueristes.

La presentació de la moratòria es realitza a bord del veler Rafael Verdera que, navegant des de l'any 1841, és el vaixell en actiu més antic de la flota espanyola. Aquest veler de fusta és símbol d'una navegació tradicional, tant en la seva forma com en el seu disseny, equilibrat amb l'entorn i sostenible a nivell mediambiental.

El turisme de creuers i megacreuers, tal com està sent gestionat en l'actualitat, és «absolutament insostenible i no desitjable per a la nostra ciutat». En un context de crisi climàtica i transició ecològica, Palma rep la visita d'uns megacreuers que en els darrers anys no han aturat de créixer en grandària, en nombre de passatgers i en nombre d'escales. De la mateixa manera, es ve incrementant any rere any la contaminació atmosfèrica, l'emissió de gasos perjudicials per a la salut, el soroll, l'impacte paisatgístic i la pèrdua del teixit comercial. També es veu afectat el dret dels residents a la ciutat i la qualitat de l'experiència dels visitants, han explciat des de la Plataoforma.

Per aquestes raons, la Plataforma contra els megacreuers exigeix ​​la declaració d'una moratòria en la contractació de creuers i megacreuers al port de Palma i la regulació de la visita de creueristes.

Es desglossen, a continuació, els punts de la proposta de moratòria:

1. L'objecte d'aquesta moratòria és suspendre temporalment la contractació dels serveis portuaris de desembarcament, embarcament i amarratge de creuers i megacreuers al port de Palma.

2. La moratòria entrarà en vigor immediatament i tendrà vigència fins que hi hagi resultats concloents dels informes.

3. Durant la moratòria, una comissió tècnica qualificada i independent de les parts interessades ha de definir els límits de la capacitat de càrrega mediambiental, social i econòmica del turisme de creuers i megacreuers a Palma i especialment en el seu centre històric.

4. Es durà a terme un estudi elaborat per entitats independents qualificades per avaluar els paràmetres contaminants conseqüència de l'activitat de creuers i megacreuers. Es durà a terme un estudi d'emissió de gasos i partícules ultra fines mitjançant punts de mostreig instal·lats en xarxa, en ubicacions davant el port i a la resta de la ciutat.

5. Durant el període que duri la moratòria, els creuers i megacreuers que arribin al port de Palma aplicaran les mesures de prevenció de contaminació atmosfèrica relatives als nivells de gasos contaminants, d'efecte hivernacle i nocius per a la salut pública, com ja s'exigeix en altres zones d'Europa com el mar Bàltic o el mar del Nord.

6. En la línia d'una major transparència i democràcia, durant la moratòria s'establiran les bases per a una participació de les administracions locals en la representació que sobrepassi la mera presència en el Consell d'Administració de les administracions públiques i l'ampliació als agents socials.

7. Es duran a terme les accions adequades amb l'objectiu d'aconseguir la cogestió del port.

8. Es posaran en marxa sistemes de gestió de la informació per garantir la transparència en relació a la contractació i negociació amb les navilieres.

9. La informació estarà disponible en línia de manera oberta i en temps real.

10. Per fer un seguiment de les mesures esmentades es farà una Comissió de la Moratòria en el qual estaran representades: l'Autoritat Portuària de les Balears, les institucions autonòmiques i locals, així com el sector empresarial i les entitats socials proponents.

La Plataforma contra els megacreuers està formada per una trentena d'entitats ciutadanes, ecologistes, associacions de veïns, etc. Des de fa uns mesos està promovent un seguit d'accions com a part d'una campanya per alertar de les repercussions negatives que aquest tipus de turisme té sobre el medi ambient, el sector econòmic i la vida social.

La primera d'aquestes accions va ser la presentació d'un Manifest en el qual s'exigia posar límits a l'afluència de megacreuers al port de Palma, amb un màxim d'un al dia; així com una sèrie de punts en relació a la transparència de les dades ambientals, fiscals i laborals. També s'exigia la declaració de la Mediterrània com a àrea de Control d'Emissions, equiparant a altres zones d'Europa com el mar Bàltic o el mar del Nord.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.