Setmanari Sóller

134
anys

La UIB disminuirà les places per a Magisteri per «millorar-ne la qualitat i oferir millores en les pràctiques»

9468

Conseller d'Educació, Martí March.

10-04-2017

La Conselleria d'Educació i Universitat iniciarà el pròxim curs 2017/18 un pla de millora dels estudis per formar professors d'Educació Infantil i Primària a la Universitat de les Illes Balears (UIB), amb el qual preveu reduir les places ofertes.

Per a això, el Govern i la Universitat han constituït tres grups de feina per millorar la coordinació entre les dues institucions: sobre finançament, sobre titulacions i sobre la formació inicial del professorat, segons ha informat la Conselleria. El conseller d'Educació i Universitat, Martí March, i el rector de la UIB, Llorenç Huguet, han presentat aquest dilluns les línies mestres del pla de millora de la formació inicial del professorat. Algunes de les mesures s'aplicaran en el curs vinent 2017/18 en els estudis de professor d'Educació Infantil i d'Educació Primària de la UIB.

Segons la Conselleria, «aquesta iniciativa s'emmarca en el conjunt d'accions que impulsa per a la millora progressiva de la qualitat educativa i l'èxit educatiu» i segueix els criteris establerts en el Pla Quadriennal de Formació del Professorat 2016-2020. Per part de la UIB, s'emmarca «en l'objectiu de millorar la qualitat dels estudis». Tant des del Govern com des de la UIB parteixen «de la premissa que la millora de la formació inicial del professorat és un element imprescindible de qualitat i innovació».

Principals novetats

La Conselleria preveu disminuir l'oferta de places de nou ingrés «amb l'objectiu de millorar la qualitat de la formació i fer-la més personalitzada». Així, el curs 2017-18 tendrà 200 places per al Grau d'Educació Primària (actualment 265) i 100 places per al Grau d'Educació Infantil (actualment 120). A més, a les seus de Menorca i Eivissa-Formentera es preveuen 20 places a cada seu per accedir al Grau d'Educació Primària (35 places actualment a cada seu).

Segons la Conselleria, «això afavorirà la formació de grups més reduïts, baixant les ràtios de cadascun d'ells i possibilitant més experiència pràctica per assegurar una major qualitat de la formació amb metodologies innovadores lligades als contextos escolars reeixits». En aquest sentit, un objectiu és «afavorir que les pràctiques docents es realitzin en centres de referència d'infantil i primària reconeguts pel seu caire innovador, els components inclusius i per un projecte educatiu de centre consolidat». En aquesta línia, se seleccionaran centres caracteritzats per la innovació pedagògica, que apliquen plans de millora i que puguin servir de referència d'innovació tant per als futurs mestres com altres centres educatius.

El sistema de selecció de professorat associat, per part de la UIB, prioritzarà la seva formació i vinculació amb la pràctica docent a centres educatius d'Infantil i Primària, facilitant que professors que actualment fan classes en centres escolars puguin impartir docència com a professors associats als estudis d'Educació.

Per al curs acadèmic 2017-18 es millorarà la formació del professorat que imparteix docència en els graus d'educació infantil i d'educació primària. En aquest sentit, s'ha acordat implementar un Pla de formació permanent del professorat que imparteix docència i que és el responsable de la formació inicial dels mestres d'infantil i primària.

Per això s'han assignat 30.000 euros en 2017 per part de la Conselleria, dirigits a fomentar les metodologies innovadores entre el professorat: 18.000 són per a formació específica d'aquest professorat i 12.000 euros per a una convocatòria d'ajudes de recerca per a la millora de la formació inicial. Aquesta inversió es gestionarà a través de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE).

A més, també s'ha iniciat un procés de revisió el funcionament de les actuals pràctiques i s'estan dissenyant mesurades de millora a partir de la feina conjunta entre el professorat de la Universitat i el professorat dels centres de referència. L'objectiu d'aquestes mesures és «fomentar metodologies innovadores entre el professorat de la UIB i la innovació amb la participació de docents de les dues etapes educatives corresponents» (infantil i primària).

Igualment la Universitat està fent feina en la millora dels processos d'assignació de professorat permanent, revisant el perfil del professorat que imparteix docència, enfocat a seleccionar aquell que compti amb les habilitats més ajustades a impartir docència als estudis. El grup de treball mixt Conselleria-Universitat continuarà treballant per implantar altres mesures que millorin la formació inicial del professorat per aplicar a partir del curs 2018/19, algunes d'elles en els estudis d'educació infantil i primària, i unes altres per als programes formatius dels graus i del màster de formació del professorat.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris