Setmanari d'informació local - 138 anys

El curs escolar acabarà a les dates que estaven previstes abans de l'estat d'alarma

37901

La Conselleria d'Educació, Universitat i Investigació ha informat aquest divendres que «el període de suspensió de les activitats lectives presencials computarà a l'efecte del calendari escolar», de tal manera que el curs «no es prolongarà en la majoria de nivells més enllà de la data de finalització establerta per a aquest curs 2019-20».

Aquesta consideració, ha assenyalat la Conselleria, afecta els nivells d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO), primer de Batxillerat i Formació Professional (FP). Des d'Educació han traslladat també que en aquests moments «s'està valorant» la possibilitat d'estendre el calendari lectiu de l'alumnat de segon de Batxillerat fins al 19 de juny (la previsió abans de l'estat d'alarma era finalitzar el 29 de maig), la qual cosa implicaria també modificacions en les dates de les avaluacions finals ordinàries i extraordinàries per a aquest nivell educatiu.

Actualment hi ha a les Balears 5.640 alumnes matriculats en segon Batxillerat que ja saben que, si no hi ha canvis en la situació, hauran de presentar-se a les Proves de Batxillerat d'Accés a la Universitat (PBAU) els dies 7, 8 i 9 de juliol. Així mateix, Educació ha assenyalat que es valora la necessitat d'ampliar també el calendari lectiu per als alumnes d'FP que necessitin acabar els seus mòduls de Formació en Centres de Treball (FCT) i Projecte.

Instruccions als centres

La Conselleria d'Educació ha enviat aquest divendres noves instruccions als centres educatius sobre l'atenció educativa i tutorització de l'alumnat i «els efectes acadèmics del període de suspensió de l'activitat educativa presencial». Aquestes instruccions s'han explicat també en la Mesa de Concertada i en la Mesa Sectorial d'Educació, celebrades aquest divendres de manera telemàtica.

El conseller d'Educació, Martí March, ha destacat que el que pretenen aquestes instruccions és «consolidar el treball que estan fent les famílies i els alumnes», perquè el que es vol és que els estudiants es graduïn.

March ha apuntat que els centres estan adequant cada vegada més les activitats a les respostes possibles del seu alumnat perquè per a tots aquesta situació «és un aprenentatge davant una situació no prevista per ningú».

Quant al treball encomanat a l'alumnat, les instruccions remeses als centres recorden, així ho ha indicat Educació, que «les activitats han de tenir un caràcter de reforç i manteniment» en tots els nivells educatius excepte en quart d'ESO, Batxillerat i FP, en els quals, sempre que l'equip educatiu el consideri oportú i es garanteixi el seguiment per part de tot l'alumnat, «es podrà avançar matèria, establint les mesures de reforç adequades per a l'alumnat que el precisi».

Segons han informat, les instruccions de la Conselleria reforcen la idea de la «necessària coordinació» dels equips educatius amb l'alumnat i les famílies per a «evitar la sobrecàrrega de treball a l'alumnat i al professorat», i fer compatibles les tasques amb els recursos disponibles en cada cas. En aquest objectiu comptaran amb el professorat d'orientació coordinat pel tutor.

Les instruccions del departament d'Educació preveuen també una «especial atenció» a l'alumnat que ja estava detectat anteriorment per dificultats socials, al qual tingui més dificultat per a «entendre i gestionar» la situació de confinament, com els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) i l'alumnat en el qual es puguin detectar «noves dificultats socioemocionals derivades del confinament i de la seva situació sociofamiliar».

Amb l'objectiu de procurar que les activitats siguin accessibles per a tot l'alumnat, indistintament de les seves condicions personals i socials, el departament que dirigeix Martí March ha recordat que s'ha de possibilitar que els alumnes que no disposen d'equips informàtics puguin utilitzar temporalment un ordinador del centre, preferentment portàtil, a la seva casa.

Per a facilitar la comunicació amb les famílies, la Conselleria ha argumentat que és «important» que els centres donin d'alta a totes les famílies en l'aplicació de gestió educativa GestIB, perquè puguin accedir a l'apartat de Famílies o usar el Quadern del Professorat per a la comunicació de tasques i informacions d'avaluació. També s'han de flexibilitzar els períodes de lliurament, supervisió i revisió d'activitats, per a garantir l'equitat enfront de les diferents situacions familiars.

Calendaris d'avaluació

Les instruccions que la Conselleria d'Educació ha remès als centres, es refereixen també han reconegut que quant a la segona avaluació hi ha situacions «molt diverses» perquè alguns centres ja havien dut a terme les sessions d'avaluació abans de la suspensió de l'activitat presencial, mentre que uns altres les van interrompre i alguns encara no les havien començat.

Així, Educació ha considerat que els centres que ja havien dut a terme les sessions d'avaluació, «poden mantenir el calendari de comunicació dels resultats a les famílies». Els centres que van suspendre les sessions d'avaluació o que encara no les havien començat, les poden dur a terme per mitjans telemàtics.

Així i tot, han recordat des de la Conselleria, s'ha de tenir present que les avaluacions primera i segona són de «caràcter informatiu» i que només l'avaluació final ordinària (maig/juny) i l'extraordinària «tenen caràcter oficial».

Per tant, quant a la segona avaluació, els centres educatius «poden decidir quin tipus d'informació sobre el progrés de l'alumnat donen a les famílies». En qualsevol cas, han afegit, s'haurà de donar «informació qualitativa a les famílies» sobre el seguiment de l'activitat lectiva no presencial de l'alumnat i de les dificultats detectades.

Promoció i titulació

Referent a la promoció, titulació i calendari escolar, les instruccions estableixen que la suspensió de les activitats lectives presencials «no ha de condicionar ni la promoció ni la titulació dels alumnes».

En aquest sentit, la Conselleria ha avançat que es publicaran instruccions referides a promoció, titulació i mesures de reforç i suport extraordinari per a l'alumnat, en coordinació amb el Ministeri d'Educació i Formació Professional, «quan es defineixi més precisament la durada del període de suspensió de les activitats lectives presencials». Les instruccions completes es poden consultar en la web de la Conselleria en l'apartat 'Última actualització indicacions sobre coronavirus'.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.