Setmanari Sóller

134
anys

L'Oficina Antidesnonaments ha aturat 1.759 desnonaments des del 2015 a Palma

28-01-2020

El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, i la regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenbilitat han comparegut per a exposar el balanç de l’Oficina Antidesnonaments de l’any 2019. Antoni Noguera i Neus Truyol, respectivament, han posat en evidència la necessitat de regular el mercat immobiliari per atacar d’arrel les dinàmiques perverses que perjudiquen les famílies més vulnerables.

Des de la seva inauguració s'ha obert i gestionat 3.332 expedients, dels quals:

  • impagament de lloguers 52%
  • expedients hipotecaris 31%
  • ocupacions il·legals 15%
  • altres 1%

L'any 2019 s'han gestionat 683 expedients dels quals el 59% corresponen a impagament de lloguer i el 18% a execucions hipotecàries, i el 21% a ocupacions il·legals.

Aquestes dades posen en evidència que els expedients per impagaments de lloguer s'ha gairebé doblat respecte el 2015. És a dir, l'any obertura de l'oficina es tramitaren 174 expedients d'aquest tipus, i des del 2017 la xifra ha anat augmentant fins a la xifra de 401 expedients gestionats el 2019, el que suposa el 60% dels expedients d'un any. En canvi, les execucions hipotecàries han disminuït lleugerament.

Neus Truyol exposa que el problema del lloguer a Palma «és real, perjudica a bona part de la població de Palma i de forma més directa i greu als més vulnerables, que són els que atén l'Oficina. Els casos per impagament de lloguer venen provocats per un avís de finalització de contracte, és a dir, que el propietari no vol renovar els lloguers vigents o proposa un preu superior al que es pot pagar. Aquesta indefensió s'ha de combatre amb mesures contundents contra l'especulació. L'habitatge no és un privilegi, és un dret».

En aquest sentit, la regidora de Model de Ciutat ha recordat que està en marxa la futura regulació del lloguer turístic, l'anàlisi de la limitació dels preus de lloguers per barris, la construcció d'habitatge públic, el desenvolupament de llei de l'habitatge per multar als propietaris que tenen pisos buits, etc. «Partim d'un dèficit de política activa en habitatge i la conseqüència és aquesta: una societat més dèbil davant el mercat especulador que no entén de drets públics».

Per la seva part, Antoni Noguera ha posat en valor la solvència de l'Oficina com a xarxa de suport a la ciutadania, i ha reclamat que «és una responsabilitat compartida que necessita el recolzament i la coordinació d’altres administracions per poder una resposta proporcional a l'emergència habitacional que viu Palma».

L'Ajuntament de Palma és un dels pocs que disposa d'una oficina específica per a defensar els drets de l'habitatge. Des de la seva obertura al setembre de 2015, l'Oficina Municipal s'ha consolidat com una «solvent xarxa de suport a la ciutadania» tal i com ha refermat el tinent de batle Antoni Noguera.

L'Objectiu de l'Ajuntament de Palma és «minimitzar les situacions de desemparament i extrema vulnerabilitat de les famílies en risc de desnonament i oferir-los alternatives que garanteixin el seu dret bàsic a l'habitatge».


1.759 expedients aturats i resolts

Des del 2015, l'oficina municipal ha paralitzat el 68% dels expedients amb data de llançament des de la seva obertura. Concretament:

  • expedients hipotecaris: 79% resolts
  • lloguers: 66% resolts
  • ocupacions il·legals: 66%
  • Total: 68%

A més, l'oficina dur a terme una tasca de mediació amb les entitats bancàries molt important perquè apliquin el Codi de bones pràctiques. En aquest cas, encara és necessària la implicació de les entitats perquè facilitin la reestructuració del deute.

2015

2016

2017

2018

2019

TOTAL

Llançaments aturats

141

274

235

199

180

1029

Bones pràctiques

73

90

38

22

11

234

Mediació amb el banc

46

72

59

57

39

273

Condonació deute

7

27

30

18

6

88

Lloguer social banc aconsseguits

28

61

28

13

5

135

Total desnonaments aturats

295

524

390

309

241

1.759

A més, l'àrea de Cultura i Benestar Social es fa càrrec de la cobertura de moltes ajudes que adjudiquen a través de l'Oficina i que en tot l'any 2019 han suposat 68.176€.

En relació a la tipologia de nuclis de convivència, la majoria de les persones que acudeixen a l'Oficina són parelles amb fills (30%), mares/pares sols amb fills (23%) i persones soles i grup amb relació familiar (15%). I segons el barri de procedència, les famílies que acudeixen són dels barris de Son Gotleu, Pere Garau, Foners, La Soledat i Camp Redó, principalment.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris