Setmanari Sóller

133
anys

Els Antiautopistes denuncien que el Consell «continua usant escòries de la incineradora en l’autopista Llucmajor-Campos»

14-06-2019

La Plataforma Antiautopista viu «amb preocupació» el fet que el Consell de Mallorca «a dia d’avui continua utilitzant escòries procedents de la incineradora de Son Reus per a la construcció de l’autopista Llucmajor-Campos».

L’empresa TIRME i el Consell de Mallorca al mes d’abril, i després de l’anunci de la Plataforma, varen afirmar que «només havien usat les escòries a uns 200 m del total de l’obra, i sols per fer-ne una prova​», per tant la Plataforma suposava que «no es continuaria usant aquest residu per a la construcció de l’autopista».

«TIRME i el Consell de Mallorca ens han mentit, ja que hem pogut comprovar al llarg d’aquests mesos, que en la construcció de l’autopista es continuen utilitzant les escòries en una longitud aproximada d’1’6 quilòmetres i que aquest és un dels materials bàsics en la seva construcció», denuncien els Antiautopistes.

Segons la normativa actual de les Illes Balears, tant en el PDSRUM (pla director sectorial de residus urbans de Mallorca del 2006) aprovat pel Consell de Mallorca a final de la passada legislatura, com en la Llei 8/2019, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, recentment aprovada pel Parlament, es permet l’ús dels residus d’escòries de la incineradora en obres públiques i es consideren residus no perillosos. Ara bé, la fitxa tècnica de caracterització d’escòries de la incineració de residus sòlids urbans de CEDEX (Centre d’Estudis i Experimentació d’Obres Públiques adscrit al Ministeri de Foment i el Ministeri per a la Transició Ecològica) indica que ​l'ús de les escòries en el camp de la construcció pot presentar problemes mediambientals degut al contingut d'elements tòxics i problemes tècnics ja que poden ser altament expansives». La fitxa tècnica explica també que si aquest material ha de ser usat en la construcció d’aquest tipus d’infraestructures, ha d’estar tractat prèviament i s’ha de dur a terme un control i vigilància constant per a evitar que se superin certes concentracions de substàncies perilloses que contenen aquests productes de la incineració com metalls pesants, dioxines, furans i PCBs.

Per altra banda, el Programa de Mesures i Vigilància Ambiental, vigent des de fa més de quinze anys, estableix tot un seguit de controls i mesures (control d’aigües residuals, lixiviats, controls de sòls, d’emissions, etc.) de les infraestructures de Son Reus per a la gestió de residus. «L’ús d’aquest material no estava contemplat ni a l’Estudi d’Impacte Ambiental ni al Pla de Seguretat i Salut del Projecte de la construcció de l’autopista​, per tant, no hi ha cap planificació ni seguiment en l’ús d’aquests residus com a matèria primera per la construcció de l’autopista. Això suposa una mancança greu que pot tenir conseqüències sobre el medi ambient i les persones, especialment els treballadors implicats en la construcció de l’autopista», ha explicat la Plataforma.

Així, denuncien que l'ús de les escòries «és fruit de la improvisació i no té cap mesura que el reguli». «La Conselleria de Medi Ambient del Govern no respon a les peticions d’anàlisi de les escòries usades en la construcció de l’autopista, incomplint la seva pròpia normativa».

La Plataforma recorda que a principis del maig es va registrar a la Conselleria una sol·licitud perquè fos analitzada la composició de les escòries. «Tot i que hem rebut resposta per part del Cap de Servei de Residus i Sòls Contaminats, aquesta no satisfà les nostres peticions ja que no ens presenten el resultat de cap analítica de les escòries i ens remeten a les publicacions realitzades per la Comissió de Residus no perillosos de Mallorca que té la potestat de fer les analítiques pertinents. No hem trobat aquestes publicacions, ni cap pàgina web de TIRME o del Consell de Mallorca on apareguin publicades les dades que sol·licitàvem», han remarcat.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris