Setmanari d'informació local - 138 anys

El servei d'atenció a violències masclistes va rebre 2.224 trucades durant el 2018

28907

El servei d'atenció a víctimes de violències masclistes i per raó de la seva orientació sexual, identitat o expressió de gènere va rebre en 2018 un total de 2.823 telefonades, de les quals, 2.224 han estat per violències masclistes i 14 per temes LGTBI. La resta, 556, són per altres temes com demandes d'informació.

Des de la Conselleria de Presidència, han explicat que aquestes xifres impliquen un 65 per cent més de telefonades per violència masclista en comparació amb l'any 2017, quan es varen rebre 1.336. Les telefonades s'han duit a terme des de les 15.00 hores a les 20.30 hores en dies laborables i durant tot el dia en caps de setmana i festius.

Des d'aquest departament del Govern, consideren que l'increment de telefonades es pot deure a diferents motius. Entre aquests, segons explica a la directora de l'Institut Balear de la Dona (Ibdona), Rosa Cursach, s'inclou que «després d'una campanya de difusió intensa --realitzada en xarxes socials i en anuncis en el transport públic--, el telèfon d'atenció és més conegut entre la població».

D'altra banda, des del 30 de setembre del 2018, el servei rep les telefonades derivades del 016, mentre que anteriorment aquestes trucades no es transferien automàticament. El mes amb un major volum de trucades va ser setembre, amb un total de 306 en totes les illes.

Respecte a les dades d'intervenció, que es registren des de maig, han estat un total de 3.756, de les quals un 26% han estat per una situació d'emergència, un 20% d'assessorament i un 21% d'informació.

D'altra banda, des d'abril de 2018 es diferencia entre trucades per violència de gènere urgents i no urgents. Un 75% de les trucades rebudes des de llavors han estat urgents, és a dir, derivades d'algun servei d'emergència (112, cossos de seguretat, etcètera). La resta han estat no urgents.

Respecte al servei derivat, el 112 és el que més dites fa al servei d'atenció social (1.183, des d'abril). Després del 112, la qual cosa més rep aquest servei són anomenades directes realitzades per la mateixa víctima (215 des d'abril) i del 016 (140 trucades).

Referent al servei d'acompanyament, en 2018 es varen dur a terme 346 acompanyaments a dones víctimes de violència de gènere. La majoria va ser per a acudir als jutjats i donar suport en la tramitació de denúncies o oferir suport en els processos judicials.

Les 24 hores del dia
El Servei d'atenció social i acompanyament és un servei especialitzat que dóna resposta immediata i continuada a demandes en matèria de violència i de discriminació per raó d'orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere a les Balears.

Aquest servei 24 hores ofereix dos serveis principals: l'atenció social telefònica i els acompanyaments presencials. En el cas de les violències masclistes està centralitzat en el telèfon 971 17 89 89. L'atenció a les demandes del col·lectiu Lgtbi està centralitzada en el telèfon 971 17 71 57.

El servei d'acompanyament, en canvi, és el servei d'atenció especialitzada que es pot activar per a anar a interposar una denúncia, dur a terme gestions judicials o fer gestions en els centres de salut, per exemple.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.